O malebném jihofrancouzském městečku Auch se dnes více hovoří jako o městu cirkusovém než středověkém, které kdysi proslavil slavný rodák mušketýr D´Artagnan. V Auch se letos konal již XXIII. ročník festivalu nového cirkusu Circa.
Circa patří k největším a nejprestižnějším festivalům tohoto typu v Evropě. Mnozí účastnici vnímají vystupování na Circa nejen jako čest ale i jako příležitost. Na festival se každý rok sjíždí řada producentů a dramaturgů jiných mezinárodních cirkusových festivalů, kteří si mezi uvedenými představeními vybírají adepty i pro své kulturní aktivity.
Ředitelem festivalu Circa je více než deset let velmi schopný organizátor Marc Fouilland. Jeho cílem bylo vytvořit festival, který by reflektoval aktuální cirkusovou tvorbu novocirkusových souborů. Proto také s oblibou nazývá festival Circa festivalem „aktuálního cirkusu“. Různá pojmenování novovcirkusových umění jsou pro Čechy či jiné středoevropany poněkud zavádějící; setkáváme se s pojmy tradiční cirkus, nový cirkus, cirkus novátorský nebo současný. Aktuální cirkus má být podle Fouillanda ten, jehož vznik není starší než jede rok, proto musí jednotlivé vystupující soubory prezentovat pouze inscenace, které vznikly nejdéle v minulé sezoně.
Circa zve do Auch v posledních letech více zahraničních souborů. Letošním překvapením byla compagnie Circa z australského Brisbane, která předvedla technicky precizně vystavěnou inscenaci, která nese stejné pojmenování jako soubor, tedy jenoduše Circa. Zúčastnění interpreti prostřednictvím svých perfektně trénovaných těl reflektují své postoje, pocity i názory na lidské bytí a především emocionální zázemí člověka. Hlavním tématem Circa je lidské tělo v extrémně náročných fyzických polohách, které však v jejich podání vypadají krásně a ladně, jakoby pro předvádějící byly přirozené a snadné. Většina členů souboru Circa pochází ze školy NICA z Melbourne, kde mají příležitost trénovat se špičkami ruského nebo čínského cirkusu.
V rámci festivalu se každoročně koná i setkání představitelů vedoucí sekce FEDEC (Fédération éuropéeene des écoles de cirque), jejímž presidentem je Tim Robins, ředitel novocirkusového centra Circus Space sídlícího v Londýně. Letos FEDEC jednal i o vstupu Cirqueonu do svých řad. Cílem FEDECu je totiž pomáhat a rozvíjet školy a jiné vzdělávací instituce zaměřující se na novocirkusová umění, čehož je Cirqueon dobrým příkladem především pro střední Evropu.
Circa číslo XXIII. byla bohatá na velmi dobrá představení jako byly Famfarerie nationales souboru Circa Tsuica, Pfffffff souboru Akoreacro nebo Epicycl Cirque Vost. Na festivalu vystoupila i legenda nového stylu manipulace s předměty Jérome Thomas, který však ve své nové inscenaci Ici od žonglování odhlíží a zaměřuje se na experiment s projekcí a pohybovým divadlem.
Veronika Štefanová
AUCH, Francie, 2010
Festival Circa měl XXIII. ročníků na to, aby svou dramatyurgii i organizaci dovedl k dokonalosti. Festival tohoto typu v České republice ještě chybí, stejně jako finanční podpora pro tento druh umění. Může nás ale uklidňovat fakt, že tímto směrem máme alespoň částečně nakročeno.