Denně míjíme na ulici stovky lidí, neznámých tváří, za kterými se můžou skrývat neobyčejné příběhy. Každý z nich může být hrdinou. Akrobatické duo Cirkus TeTy se po své poslední inscenaci Husí krky letos představilo s novým titulem Hrdinky, na kterém s nimi spolupracoval držitel Thálie, mim a režisér Radim Vizváry. Poprvé inscenaci viděli diváci trutnovského festivalu CirkUFF, pražská premiéra proběhla 22. srpna příhodně na Letní Letné, největším novocirkusovém festivalu u nás.
Na scénu vcházejí dvě „staré tety“, důchodkyně, které běžně vídáme posedávat na lavičkách v parcích. První z nich (Katka Klusáková) soudě dle oblečení a igelitek s důchodem sotva vyjde, druhá (Pavla Rožníčková) je elegantnější, v kožichu, čepci a rukavičkách, s bonbóny v kabelce. Každá z nich ztvárňuje typickou seniorku se všemi klišé, která se k nim vážou, ale bez ironie nebo neúcty. Chůze, pohyby i třas rukou jsou přesné. V pantomimické scéně vzpomínají na mládí a zkusmo osahávají lanový žebřík – jestli to ještě půjde „jako zamlada“. A ono to jde. Záhy odhazují svoje důchodky a pokrývky hlavy a najednou před námi stojí dvě vytrénované mladé ženy, které jako kulturistky předvádějí své svaly, šplhají po lanech a zápasí na zemi.
Zpočátku jsou scény na zemi trochu rozpačité a nejisté, jako by se performerky bály rázněji kontaktovat, padají opatrně. Pohyb na podlaze sice není jejich hlavní disciplínou, ale fyzická vybavenost jim rozhodně nechybí – spíše suverenita a živější herecký výraz, který by dodal jednotlivým výjevům dynamičtější spád. S plynoucím představením ale získávají na jistotě a akční scéna s imaginárním střílením a umíráním, vytahováním jazyka a bombardováním ňadry nakonec patří k vrcholům večera. Nepostrádá humor a onu živost a lehkost.
Ve vzduchu jsou naopak špičkami a tak si neváhaly situaci ztížit. Místo klasických lan si pro inscenaci nechaly vyrobit speciální „pavučinu“ s různě velkými otvory, která jim dává prostor k objevování nových možností pohybu v závěsu. Tady si TeTy počínají suverénně, ale mnohdy zaniká náročnost prvků. Někdy se střídají moc rychle, jindy možná zaniknou v množství provazů, které visí od stropu.
V mřížoví lan se objevují známé komiksové postavy, superman(ka) se svou typickou paží v letu, batmani(-ky), které využívají svých křídel z dlouhých rozepnutých mikin, a spiderman(ka), jejíž postava je rozehraná asi nejvíc. K tomu ostatně pavučina vybízí; Pavla Rožníčková se coby pavoučí oběť krčí v rohu a snaží se unikat, zatímco Katka Klusáková si ji přitahuje k sobě a omotává ji do sítě. Této scéně předcházela i pěkně rozehraná proměna v pavouka, kdy hrdinky stejně jako slavná postava Petera Parkera se zděšením zkoumají své proměňující se končetiny.
Hrdinky mají jasnou myšlenku i promyšlenou dramaturgii, nejsou komplikované, ale ani plytké. Co inscenace postrádá je větší dravost a intenzita, ke které by mohla pomoci třeba jen hlasitěji puštěná hudba, jinak skvěle vybraná. Na škodu je určitě také téměř chybějící světelný design, který by vytvořil atmosféru komiksových efektů a akčních scén. TeTy samy o sobě jsou akční dost, jejich síla ale ne vždy dojde až do hlediště.
hrají: Katka Klusáková a Pavla Rožníčková
režie a dramaturgie: Radim Vizváry
scéna a kostýmy: Josef Hugo Čačko
světelný design: Karel Šimek
produkce: Jana Ada Kubíčková
Psáno z pražské premiéry 22. 8. 2017, festival Letní Letná.
foto: Letní Letná
Eva Orcígrová