Na letošním XXIII. ročníku francouzského novocirkusového festivalu Circa byly k vidění pozoruhodná představení, která svou různorodostí stylů a bezpočtu témat ukázala mnohovrstevnatou podobu současné podoby nového cirkusu. Český divák, který do styku s novým cirkusem nepřichází z daleka tak často jako divák francouzský, z velké části nové soubory spíše objevoval, než znovu nacházel.
Jedním z velkých a výjimečných objevů letošní Circa byl soubor Akoreacro a jeho nová inscenace se zvučným názvem Pfffffff. Citoslovce Pfffffff může mít mnoho významů, přičemž tím nejznámějším je prostý úšklebek opovržení, který zazní i v samotné inscenaci.
Čtyři akrobaté, jedna krásná akrobatka vzhledu Lídy Baarové a tři hudebníci se ocitli ve velmi prosté situaci – stěhují nábytek. Tuto situaci však dokázali rozehrát v hodinu a půl dlouhých, dynamických, vtipných a fyzicky náročných výstupech, v nichž cikánské hudební rytmy udávaly tempo a rozdmýchávaly už tak dost divokou atmosféru. K vystavění základní dramatické situace artisté využívali akrobatické disciplíny – pozemní akrobacii, vzdušnou akrobacii a žonglování – v kombinaci s jednoduchými, leč vděčnými gagy, jako jsou kopance, pády, nedorozumění či soupeření o dívku. Komické situace fungovaly, aniž by se trapně a podbízivě vtíraly do divácké pozornosti. Byly obsahově prosté, nicméně jednoduchost, přímost, nadhled a klaunská grotesknost udávaly představení ucelenou výpověď oslovující černým, inteligentním i světsky primitivním humorem.
V Pfffffff neexistují trapné pauzy, podbízivé pitvoření, žádná rádoby legrace. Protagonisté jsou najednou klauny, akrobaty, herci, tanečníky i zpěváky – taková byla myšlenka nového cirkusu a je dobře, že se jí někteří stále drží.
Z Auch Veronika Štefanová