Symposium cirkusové pedagogiky: na koho se letos můžete těšit?

Letošním Symposiem cirkusové pedagogiky vás provedou metodičtí vedoucí CIRQUEONu – Kateřina Klusáková a Adam Jarchovský. Kateřina vystudovala Pedagogickou fakultu Univerzity Hradec Králové (obor učitelství pro střední školy, aprobace tělesná a hudební výchova). Cirkusu se věnuje více než 12 let, jako performerka v závěsné akrobacii (Cirkus TeTy) i jako pedagožka napříč cirkusovými disciplínami. Adam je profesionální cirkusový pedagog a performer specializující se na žonglování a předmětovou manipulaci. Je spoluzakladatelem souboru Bratři v tricku a vystupuje také s V.O.S.A. Theatre a Studiem Damúza. Zaměřuje se na výuku žonglování, práci s mládeží a rozvoj cirkusové pedagogiky v České republice.

Kdo všechno letos vystoupí na Symposiu? Poznejte osobnosti, které propojují cirkus, pedagogiku a vzdělávání:

  • Cirkus a nové Rámcové vzdělávací programy

Mgr. Kateřina Tomešková, Ph.D. působí jako vedoucí Oddělení kurikula na Odboru předškolního a základního vzdělávání MŠMT a zároveň jako odborná asistentka na Masarykově ústavu vyšších studií ČVUT v Praze. Celý svůj profesní život zasvětila hledání cest, jak efektivně propojovat teorii a praxi, se zaměřením na systémové změny podporující kvalitu vzdělávání ve školách i v oblasti kulturní edukace. Je spoluautorkou nových kurikulárních dokumentů – obecných částí RVP ZV a předmětového modelového ŠVP.

PhDr. Klára Daďová, Ph.D. je vedoucí Katedry zdravotní tělesné výchovy a tělovýchovného lékařství na FTVS UK a garantkou studijního programu Aplikovaná tělesná výchova a sport osob se specifickými potřebami. Ve své výzkumné i pedagogické činnosti se zaměřuje na prevenci v oblasti veřejného zdraví, především na intervenční programy pro osoby se specifickými potřebami a zdravotním znevýhodněním, adherenci k pohybovým aktivitám u specifických populací a preskripci pohybové aktivity.

Doc. Mgr. Radek Marušák je pedagogem na katedře výchovné dramatiky DAMU, kde se zaměřuje především na oborovou didaktiku a na využívání divadelních postupů při práci s literaturou a příběhem. Je garantem oblasti Umění a kultura v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání při Národním pedagogickém institutu. Dlouhodobě působí také jako lektor dílen a programů dalšího vzdělávání pedagogů, festivalů dětské a studentské jevištní tvorby i recitačních přehlídek.

  • Cirkus v mateřských školách

BudeCirkus je jediné novocirkusové centrum na jihu Čech, které se zaměřuje především na cirkusové kurzy pro všechny věkové kategorie. Od svého vzniku v roce 2015 neustále roste a rozvíjí se. Cílem jeho činnosti je šířit povědomí o novém cirkusu mezi Jihočechy, a to prostřednictvím festivalů, představení, projektů ve školách a školkách i dalších akcí pro veřejnost.

Kačka Vaněčková je zakladatelka a principálka BudeCirkusu. K cirkusu se dostala během studijního pobytu Erasmus ve Španělsku, kde se poprvé setkala se vzdušnou akrobacií. Po návratu pokračovala v tréninku v pražském KD Mlejn a po přestěhování do Českých Budějovic se rozhodla cirkusu nevzdat, a tak založila vlastní centrum.

Šárka Zavadilová k týmu BudeCirkusu se přidala v roce 2016, kdy se s Kačkou Vaněčkovou poznala v jiné volnočasové organizaci. Od té doby se aktivně podílí na chodu centra i jeho rozvoji. Zároveň je členkou rady Cirkonetu (česko-slovenské sítě cirkusové pedagogiky).

Lucie Ruterlová propojuje vzdělávání s pohybovým rozvojem dětí. Má pedagogické vzdělání a s dětmi pracuje celý svůj profesní život. V roce 2017 otevřela první mateřskou pohybovou školku v České republice, na kterou navázala založením iniciativy Školka v pohybu – celorepublikového programu, který podporuje pedagogy mateřských škol v moderním a komplexním přístupu k pohybu. Do programu se dosud zapojilo více než 300 školek, které sdílí společný cíl: přivést pohyb zpět do každodenního života dětí.

  • Proč se děti nehýbou a jak na to reaguje cirkusová pedagogika

Matyáš Michel z projektu Gamifit představí studii věnovanou souvislostem pohybu dětí a času stráveného u obrazovek.
Matyáš je podnikatel s psychologickým backgroundem a zakladatel projektu gamifit – mobilní fitness hry pro děti. Cílem gamifitu je inspirovat děti k aktivnímu životu cestou, která je jim dnes blízká, nabídnout alternativu k pasivnímu času u obrazovky a pomoct učitelům rozšířit hodiny tělocviku i mimo tělocvičnu.

  • Hranice svobody – Cirkus v občanské výchově

HRAnice svobody – Kde se potkává nový cirkus, další umělecké formy, osobnostně-sociální rozvoj a občanská výchova? Jak může z tohoto propojení vzniknout projekt, který opakovaně získává podporu Ministerstva kultury ČR? A co takový projekt přináší do vzdělávání – žákům, učitelům i samotným umělcům? Na tyto otázky odpoví prezentace projektu HRAnice svobody, který realizuje Cirkulárium – plzeňské centrum pro nový cirkus. Jeho cílem je pomoci žákům skrze umělecké formy nahlédnout a uchopit téma svobody v různých rovinách a zažít možnosti svobodného projevu v samostatné tvůrčí činnosti.

Martina Vaněčková
Novocirkusová performerka a lektorka, která stojí za fungováním Cirkulária – plzeňského centra pro nový cirkus. Ve své práci propojuje pohyb, kreativitu a vzdělávání. Věnuje se především teenagerům, u nichž podporuje tvůrčí vyjádření, spolupráci a osobní růst – nejen v pohybové, ale i v širší vývojové rovině.

Dagmar Pelesná
Kreativní a zvídavá tvůrkyně, která hledá průniky mezi možnostmi lidského těla, uměním, přírodou, vědomým bytím a vzděláváním. V cirkusovém prostředí se zaměřuje na koordinaci vzdělávacích aktivit a propojení nového cirkusu s osobnostně-sociálním rozvojem i dalšími oblastmi našeho vnitřního i vnějšího světa.

  • FitCIRK – Cirkus jako předmět na univerzitě

Jovan M. Jovanovski a Barbora Adolfová představí výsledky projektu FitCIRK, který Cirkus LeGrando a CIRQUEON pořádají ve spolupráci s Fakultou sportovních studií na Masarykově univerzitě v Brně.

Jovan M. Jovanovski stál u zrodu prvního cirkusu pro děti a mládež v ČR a působí jako jeho principál dodnes. Vede kroužky pro děti a mládež, spolupracuje na realizaci předmětu FitCirk na Fakultě sportovních studií MUNI, snaží se šířit kouzlo cirkusu a nabízet prostor pro vzdělávání a tvorbu prostřednictvím cirkusových umění.

Barbora Adolfová je producentka a výzkumnice v oblasti cirkusové pedagogiky z pražské organizace CIRQUEON. Bára loni úspěšně dokončila své doktorské studium, během kterého na DAMU a díky stipendiu programu Fulbright-Masaryk i na americké Pennsylvania State University zkoumala participaci mládeže v cirkusovém prostředí.

  • Cirkus třetího věku

Přednáška představí kurz pro dospělé, který se zaměřuje na rozvoj koordinace, obratnosti a manipulace prostřednictvím žonglérských technik a dalších cirkusových disciplín. Představí, jak žonglování podporuje pohybové dovednosti kreativní a zábavnou formou a zároveň stimuluje mozkovou činnost, což je obrovským přínosem zejména pro seniory. Hana Davidová také přiblíží i širokou škálu technik, které kurz nabízí všem účastnicím a účastníkům bez ohledu na předchozí zkušenosti.

Marie Ratzová Štorchová absolvovala Pedagogickou fakultu UK se specializací na předškolní pedagogiku a hudební výchovu. Vždy ji bavilo hledat nové cesty v systému vzdělávání předškolních dětí. Po roce 1990 začala s integrací dětí s postižením do běžných mateřských škol. Od roku 2003 spolupracovala na projektech, které se věnovaly pohybovým a hudebním aktivitám osob s Alzheimerovou chorobou. CIRQUEON ji jako aktivní seniorku nemohl minout!

  • TěloCIRK – cirkus na základních a středních školách

TěloCIRK a přímé zkušenosti tří vyučujících přímo z tělocvičny. Kateřina Honzajková z pražského Gymnázia Nad Alejí  je češtinářka a tělocvikářka, taky je volejbalistka, běžkyně a máma dvou dětí. Ráda se učí a objevuje nové věci a cirkus ji zaujal svou rozmanitostí. Z cirkusových aktivit ji nejvíc baví párová a skupinová akrobacie, která má blízko ke gymnastice a vyžaduje spolupráci.

Jan Musil vystudoval učitelství na FTVS. Tělocvik učí už osm let a s TěloCIRKem se poprvé setkal ve dvouletém projektu CIRQUEONu, se kterým pak i chvíli spolupracoval jako lektor pravidelných cirkusových kurzů pro děti. V současné době působí jako zástupce ředitelky ZŠ Palmovka a má tak zkušenosti nejen z pohledu učitele i člena vedení školy. Když není v tělocvičně nebo v kanceláři, píská basketbalové zápasy, nebo běhá po lese s dětským oddílem.

Eva Burdová je učitelka na 1. stupni základní školy. Více než dvacet let učí na ZŠ Křesomyslova na Praze 4 a řídí se tímto přístupem: “Pokud bych jako učitelka chtěla předat pouze znalosti, zpětná vazba je jasná – žák zná anebo nezná. Hlavní smysl a hodnotu učitelského povolání ale vidím někde jinde, jde o možnost měnit a ovlivňovat postoje a chování žáků, založené na vzájemném respektu a toleranci. Neustálé pochybnosti a hledání založené na sebereflexi. Když ale najdete někoho, kdo vyznává stejné hodnoty, ujistí vás, podpoří, s kým nebojujete, ale vzájemně se doplňujete, učíte se jeden od druhého, uleví se vám. Já potkala CIRQUEON.”

  • Kreativní pohyb jako nástroj pro mezigenerační porozumění – diskuze s teens

Jak dnes dospívají teenageři? Co prožívají, co cítí? A jak se jejich představy zrcadlí v generaci třicátníků? Jaké obavy tyto dvě generace spojují? A kdy konečně začíná být jejich hlas slyšet? Skupina 11:55 oslovila o generaci mladší tvůrce, aby na tyto otázky hledali odpovědi prostřednictvím divadelního projektu První rána kapitána. V něm se setkávají dva zdánlivě odlišné světy – dvě generace. Na poli vybíjené narážejí na autority ze své minulosti i přítomnosti, učí se jim čelit a objevovat svůj vlastní hlas, nezávislý na těch, kteří jej formovali.

O společné tvorbě a projektu První rána kapitána, připraveném pro vršovický Vzlet, budou mluvit Andrea Semotjuková, Laura Malíková, Adam Milka, Jan Hofman a Petr Ťopek.

Doprovodné Workshopy (14:00 – 15:30) – jen pro přihlášené

HRAnice svobody 
Oslovuje vás prezentovaný projekt HRAnice svobody a chtěli byste se dozvědět více? Zajímá vás, jak se takový projekt (určený primárně pro SŠ) formuje a realizuje? Chtěli byste si na vlastní kůži zažít vybrané dílčí prvky a aktivity? Rádi byste s lektorkami i ostatními účastníky prodiskutovali možnosti realizace ve vašem zařízení, možnosti financování, posdíleli vlastní zkušenosti či cokoli jiného? Přijďte se vzájemně inspirovat, zeptat, posdílet.

Circus PLAYgrounds: Jak navrhnout „hřiště“ pro všestranný rozvoj s Adamem Jarchovským z CIRQUEONu
Co dělá z tělocvičny prostředí, které děti skutečně láká k pohybu, tvořivosti a spolupráci?
V tomto workshopu si představíme principy designu prostředí, které vycházejí z cirkusové pedagogiky a současných přístupů k rozvoji pohybové gramotnosti. Budeme zkoumat, jak lze pomocí jednoduchých úprav prostoru a zadání podpořit fyzický, psychický, sociální i kreativní rozvoj účastníků – bez tlaku na výkon a s důrazem na volbu, bezpečí a hru.
Součástí budou konkrétní nástroje a příklady z metodiky Circus PLAYgrounds. Přijďte si vyzkoušet, jak vytvořit „hřiště“, které mluví řečí dětí i moderní pedagogiky.

Jak začít s cirkusem u dětí školkového věku se Šárkou Zavadilovou a Kačkou Vaněčkovou z BudeCirkusu
Zaujala vás cirkusová pedagogika a rádi byste její prvky zařadili do práce s dětmi ve věku 3 – 6 let, ale nevíte jak na to? Lektorky Budecirkusu vám ukážou, jaké cirkusové techniky jsou pro školkové děti nejpřístupnější a na co se při cirkusové zábavě soustředit.