Plzeň jako Evropské hlavní město kultury 2015 v rámci svého vlajkového projektu uvedla katalánský soubor PSiRC a jejich představení Acrometria. Organizátoři lákali na vizuální poezii založenou na práci s objekty a na náročných technikách, jako jsou žonglování, akrobacie, hudba a tanec. Žonglování ani tanec v inscenaci nenajdete. O to víc se artisté v pětačtyřiceti minutách soustředili na akrobacii, kterou zpestřili hrou s dřevěnými kvádry různé velikosti.
Minimalistické kostýmy a strohá scéna souzněla s industriálním prostorem haly bývalého depa dopravních podniků. „Startovní čárou“ inscenace byla čínská tyč (zhruba čtyři metry vysoká tyč upevněná k zemi několika lany), která stála přímo v centru jeviště. Představení začalo divokým lezením a neohroženými sesuvy a salty artistky Ani Buraczinski. Pohyby se na první pohled mohly zdát jakoby nedotažené do konce, utnuté před finální pozicí. Tato záměrná pohybová razance se pak vinula celým představením.
Nedokončené pohyby pak byly v kontrastu proti párové akrobacii dvou akrobatů, v podání Wanji Kahlerta a Adrii Montany. Ukázali, že ladně může působit i párová akrobacie v podání dvou mužů. Dívku přizvali až ve chvíli, kdy se všichni tři štosovali nad sebe do různých pozic, narovnaní i skrčení. V tento moment se objevilo jakési smíření všech tří postav, které do této chvíle žili každý tak trochu ve svém vlastním světě, doslova ve svém vlastním dřevěném kvádru.
Předělem, který nechal akrobatům na chvíli odpočinout, byla již zmíněná hra s třemi dřevěnými kvádry a prknem. Objekty posloužily jako odrazové plochy i jako útočiště pro hru na schovávanou. V malých kvádrech, kam artisté skládali svá těla, pak mohly jednotlivé postavy snít své sny, vzájemně se z nich budit, a pak vracet zpět do reality.
Celé představení je zdařilou ukázkou nového cirkusu – moderního spojení akrobacie a pohybového divadla. Plzni 2015 se tak opět podařilo ukázat mnohovrstevnatou podobu nového cirkusu a pestrost tohoto žánru.
Lucie Misařová
foto: PSiRC