Druhý díl seriálu reportáží z Cirk-UFF je tady. Petra Dotlačilová nevynechá ani jedno festivalové představení, aby se s vámi mohla podělit o netradiční zážitky s novým cirkusem z celého světa.
Festival Cirk-UFF se rozjel na plné obrátky
Zatímco první dny festivalu byly hlavně ve znamení nové premiéry Cirku la Putyka Dolls, od čtvrtka 29. května se začali sjíždět další umělci z různých koutů Evropy i světa.
Ještě ve čtvrtek večer, po představení Dolls, vystoupila finská akrobatka Ilona Jantti se svojí venkovní show Muualla. Přímo na budově UFFA bylo zavěšeno lano a na stěnu za ním se promítala projekce. Performerka v černém upnutém úboru jako by se ocitla uprostřed jakési počítačové hry: procházela městem, krajinou a dokonce podmořským světem. Na její cestě ji provází virtuální tvor, se kterým se vzájemně škádlili. Něžná Seveřanka se ve vzduchu pohybovala s absolutní lehkostí a šarmem. To samé platí o jejím druhém vystoupení A pony is a small horse, který předvedla v Horské ulici v pátek odpoledne. Uprostřed kovové konstrukce se akrobatka proplétala několika červenými šálami.
Klauni, siláci a létající prasata
Páteční program festivalu odstartovalo duo klaunů Compagnie Murmuyo y Metrayeta (Chile) na Krakonošově náměstí. Zastavovali auta, vyndávali z nich tašky, líbali řidiče, kradli jim klíče a dokonce i auta, blokovali dopravu. Jejich pouliční show byla vtipná, provokativní a někdy až nebezpečná, nebáli se vrhat pod kola a někdy museli čelit hodně nevrlým řidičům. Vše ale zvládali s přehledem a vtipem. Dav okolo nich se během půlhodinky tak nahromadil, že nakonec auta skoro ani nemohla projet.
Když klauni za hlasitého troubení v jednom z aut odjeli, diváci se přemístili před pódium na náměstí, aby zhlédli siláckou show pražského Cirkusu Mlejn. Jejich Ironické Férrum si hrálo s motivem železa ve všech podobách: skákalo se přes řetězy, houpalo se na železných tyčích a prolézalo se kruhem… hlavně se ale pět interpretů snažilo převzít vlastnosti tohoto pevného materiálu. Předvedli rozmanité kousky silové akrobacie, včetně lidských pyramid (jeden muž byl ověšený až třemi ženami, vrcholným kouskem nakonec byl tzv. trojstoj).
Akrobati s hudebníky pak zahájili průvod směrem k UFFU, před kterým už na diváky čekaly další představení. Bratři v Tricku ukázali létající prase ze svého Cirkusu hraček, absurdně komické show s plyšáky a žonglováním. Katalánec Joan Catala dovedl žonglování na úplně jinou úroveň, jeho jedinou rekvizitou byla totiž několik metrů dlouhá dřevěná tyč. Nejprve s ní balancoval na vlastních ramenou a poté zmanipuloval i okolo stojící dav, aby mu pomohl. Nakonec byla tyč za asistence čtyř mužů z publika vzpřímena a performer na ní vylezl, doprovázen zpěvem všech přihlížejících.
Cirkusové umění ze Švédska a Francie
K hlavním hvězdám festivalu patří švédská dvojice David a Fofo, kteří do Trutnova dorazili se svojí show rekapitulující jedenáct let jejich společného soužití. Popisují své setkání, lásku na první pohled, společný život a práci akrobatů, své touhy a sny. Dlouholetá peripetie je zobrazena s nadsázkou, často (možná až příliš) využívají laciných vtipů a triků, jimž se sami trochu křečovitě smějí. Když ale naplno rozjedou akrobacii na šálách, trapézu a své slavné číslo – ústní žongláž s pingpongovými míčky – není pochyb o tom, že jsou cirkusovými umělci světového formátu.
Těsně před soumrakem uvedla francouzská skupina Marcel et ses droles de femmes před UFFEM poslední venkovní číslo. Vysoká konstrukce a tlusté matrace pod ní napovídaly, že to bude vzdušná akrobacie (vzdušné a korejské kolébky). Čtyři podivné postavy se motaly mezi diváky, vypadaly ztraceně, každá něco hledala, ale k sobě navzájem byly zcela lhostejné. Dokonce ani ve chvílích, kdy létali vzduchem, nevypadli interpreti ze svých rolí. A i ty nejsložitější salta prováděli jakoby mimochodem; mezitím si nadávali, jedli jablka, hledali koně a hráli na trombón.
Poslední páteční show byla v šapitó před divadlem: trojice performerů z Francie (Jonathan Frau, Yann Frish, Eva Ordonez-Benedetto) zde předvedla své téměř hororové představení Oktobre. Surreální situace, jakoby vystřižené z televizního seriálu Adamsova rodina, byly posíleny nepochopitelnými triky: Jonathan ohýbal své tělo jako hadí muž, Eva zaujala nejen svým trapézovým výstupem ve slow motion, ale především charismatickým, někdy až strašidelným výrazem, a iluzionista Yann (mistr světa ve svém oboru) jako zmatený host na návštěvě udivil publikum svými kouzly. Překvapením nakonec (zdánlivě i pro samotné postavy) bylo zjevení bezejmenné ženy, která vtrhla na jeviště a se smíchem prováděla krkolomnou akrobacii. Černo-červené dekorace a kostýmy, časté převleky, důmyslná práce se světly a silné charaktery společně tvořily velmi působivý divadelně-cirkusový tvar.
Trutnovské publikum vzalo festival za svůj. Na každou venkovní performanci čekal nadšený dav, který se nerozpakoval artisty následovat v průvodu, a o diváky nebyla nouze ani u představení v UFFU či v šapitó. Pořadatelé festivalu na pátek objednali „dramatické“ počasí, které se měnilo téměř po minutách – na venkovní představení svítilo sluníčko, mezi nimi lehce poprchávalo. Jakmile skončila poslední performance před UFFEM, strhl se liják. Po vystoupení Davida a Fofo se ale mračna zase roztrhla a program venku mohl pokračovat podle plánu.
Den plný zábavy a skvělých artistických výkonů byl zakončen večírkem ve foyer divadla, na kterém zahrála k tanci i poslechu známá kapela Fekete Seretlek.
foto: Cirk UFF – Trutnov