Festival Mondial du Cirque de Demain patří v současné době k nejprestižnějším soutěžním cirkusovým přehlídkám. Byl založen v roce 1977, aby dal mladým cirkusovým umělcům příležitost představit své umění před mezinárodní porotou. Do soutěže se každý rok hlásí stovky umělců z celého světa, aby pak několik desítek z nich mohlo vystoupit v Paříži v Cirque Phénix. V rámci 41. ročníku (30. 1. – 2. 2. 2020) vystoupil poprvé v historii festivalu v soutěžní sekci i český artista Filip Zahradnický, který si z Paříže přivezl Special Price Académie Fratellini a Special Price festivalové poroty. Tato ocenění jsou mezinárodním úspěchem nejen pro Filipa, ale pro celou českou novocirkusovou scénu. S Filipem Zahradnickým se po jeho návratu z Paříže setkala Veronika Štefanová.
Co tě vůbec přivedlo na myšlenku přihlásit se do soutěže Festival Mondial du Cirque de Demain?
Dostat se na tento festival pro mě byl jeden z mých profesních cílů. Inspirovala mě celá řada vynikajících žonglérů, kteří tímto soutěžením festivalem prošli a uspěli. Navíc je Festival Mondial du Cirque de Demain jeden z mála soutěžních festivalů, které dávají prostor novému cirkusu. Ostatní – jako je třeba festival v Monte Carlu – se orientují spíše na tradiční cirkus. Kromě Festival Mondial du Cirque de Demain mě ještě zajímal švýcarský festival Young Stage, který se také orientuje na mladé progresivní artisty. Nicméně se mi podařilo dostat hned na poprvé do Paříže, tak jsem si řekl, že to zkusím.
Co obnáší taková přihláška do soutěže Festival Mondial du Cirque de Demain?
Samotná přihláška – tedy její textová část – nebyla vůbec náročná; jednalo se o zhruba jeden list základních údajů a informací. Důležitější bylo video, které je součástí této přihlášky. To rozhodlo o mé účasti.
Když ti přišlo vyjádření, že se zúčastníš soutěže v rámci festivalu, jak ses na tuto událost začal připravovat?
Nejdřív jsem se informoval u kamarádů žonglérů, kteří se Festival Mondial du Cirque de Demain dříve účastnili, jakým způsobem to probíhá, jaký z toho měli dojem a jak se na to vše ideálně připravit. Dostalo se mi odpovědi, že si to mám hlavně užít! Což byla odpověď, která mě překvapila, ale ve finále měli vlastně pravdu. Důležité je se z toho nezbláznit, nepřipouštět si to tolik k tělu a udržet si chladnou hlavu, a to i přesto že víte, že vás sledují tisíce diváků v šapitó (zhruba 3000) i u televizních obrazovek. A já si to nakonec opravdu moc užil. Už jen proto, že jsem v průběhu festivalu potkal skvělé lidi. Všichni soutěžící se k sobě chovali moc hezky, v zákulisí panovala výborná atmosféra, navzájem jsme se podporovali a celý festivalový tým byl neuvěřitelně ochotný a milý.
Jak vypadal samotný průběh příprav těsně před začátkem festivalu a následně i samotný festival?
Před zahájením trvalo čtyři dny, než se vše nazkoušelo a připravilo. Bylo nutné, aby si každý soutěžící vyzkoušel své číslo na podiu. Aby se zkrátka vcítil do prostoru, který má velikost zhruba 15×10 metrů, což je opravdu velké jeviště. Průběh festivalu byl rozdělený na Show A a Show B, což znamená, že dvacet čtyři soutěžících rozdělili pořadatelé po dvanácti do dvou programových bloků. Ve čtvrtek začínala Show A, v pátek vystoupili artisté z Show B a v sobotu jsme hráli všichni dokonce dvakrát – odpoledne i večer. V sobotu se pak čekalo na výsledky, do dvou hodin do rána. Což vypadalo tak, že přišel jeden člověk, v ruce držel papír s oceněnými, na kterém jsem pak objevil své jméno. To znamenalo, že jsem mohl vystoupit i v neděli, kdy se v Cirque Phénix představili všichni ocenění.
Jaké pocity se v tobě mísily, když jsi poprvé vstoupil do manéže Cirque Phénix?
Bylo to víc v pohodě, než jsem si představoval. Což bylo dáno i tím, že jsme všichni fungovali jako jeden tým. Každému z nás šlo o to, aby se představení povedlo, abychom z toho my i diváci měli zážitek. Navíc se k celému festivalu vážou různé tradice, jako třeba běh s vlajkami v rámci zahájení, kterého jsem se také s českou vlajkou účastnil. Tuto část festivalu jsme všichni brali trochu s nadsázkou.
Na 41. ročníku Festival Mondial du Cirque de Demain jsi vystoupil s číslem nazvaným Vermilion. S ním jsi také v roce 2018 ukončil studia na kodaňské škole AMoC. Stále na něm pracuješ a zdokonaluješ ho. V jaké podobě jsi ho předvedl v Paříži?
Žonglérské číslo Vermilion vychází z manipulace s kruhy, se kterými nejen žongluju, ale které přetvářím do – dalo by se říct – stylizované loutky. V současné době má číslo sedm minut. Na festivalu bylo zpestřené živou hudbu. Což znamená, že se tu mou původní skladbu, kterou jsem jim poslal, naučili a během festivalu mě hudebníci živě doprovázeli. K tomu číslu jsem si vymyslel legendu, ve které figuruje Vermilion jakožto mytický pták červené barvy z čínské mytologie. Tento pták stále létá a nikdy nedosedne na zem, což mi přišlo jako hezká paralela k žonglování, ve kterém by objekty také neměly padat na zem.
A jaké umělecké výzvy tě čekají v roce 2020?
Od 6. do 23. března budu na scéně Jatek78 vystupovat v původní berlínské inscenaci Cirku La Putyka Memories of Fools. Taky jsem se rozhodl, že budu pracovat na své sólové inscenaci, která by měla mít ve finále zhruba čtyřicet pět minut a rád bych ji uváděl na scéně i v plenéru. Čeká mě i zkoušení nové inscenace s Thomasem Moncktonem. Do jeho týmu jsem se dostal díky konkurzu. Společně se mnou tam budou vystupovat artisté a performeři z Velké Británie, Itálie, Slovinska a Nového Zélandu. Premiéra bude 1. října 2020.
Filip Zahradnický je český novocirkusový performer a žonglér. Cesta k novému cirkusu pro něj byla více než náhodná a dlouhá. První krok byl ve třinácti letech, kdy poprvé navštívil kurz žonglování v KC Zahrada. Od roku 2010 navštěvoval pražské Centrum pro nový cirkus CIRQUEON, kde se zdokonaloval v žonglování, ale také v akrobacii, herectví a pohybu. Později v roce 2014 byl přijat na cirkusovou školu The Academy of Modern Circus (AMoC) v dánské Kodani, kde čerpal zkušenosti od předních skandinávských žonglérů, od pedagogů se zkušenostmi z prestižní francouzské školy Jacques Lecoq a dalších. V červnu 2018 studium dokončil s absolventským číslem Vermilion, se kterým vystoupil v Dánsku, Belgii, Německu, České republice a nakonec i na Festival Mondial du Cirque de Demain. Za dobu působení v oboru nového cirkusu se účastnil několika českých i zahraničních projektů. Od roku 2012 je členem novocirkusového souboru Cink Cink Cirk, se kterým vystupoval na festivalech ve Švédsku, Dánsku, Holandsku, Lotyšsku, Polsku a dalších zemích. Mezi jeho projekty patří představení v rámci CIRCLES na festivalu CIRCA ve francouzském Auch, řada vystoupení s charitativní organizací Magiciens du Monde ve francouzských nemocnicích a ústavech. Účastnil se také sociálně cirkusového projektu v tureckém Mardinu, Bearded Ladies s TinCan Company v dánském Odense nebo Dnů Prahy v Berlíně s MIME Prague.
Foto: Thérèse Cordoso